07 Julai 2009

Catatan Belum Berakhir


MEMANG terasa begitu rimas dengan asakan pembaca mengapa kolum ini terhenti begitu lama. Keuzuran ternyata membataskan pergerakan, imiginasi dan juga khayalan.

Sedangkan dunia politik terus bergolak, pelbagai isu timbul sambut-menyambut, malah debarnya tambah kencang dan mencetuskan polemik yang cukup menarik.

Ya, bukankah pentas siasah begitu fitrahnya, sehingga memerlukan pemainnya yang tangkas dan cergas, yang mendahului dan mendefinisi, bukannya yang mengekori atau sekadar pasif memerhati?

Sifat semulajadi iklim politik memang mudah membahang dan meruap. Namakan apa jua isu, tentu ada pro dan kontranya. Daripada isu Kerajaan Perpaduan dan Kerajaan Menanti, debat PAS-Umno, hubungan parti-parti komponen Pakatan Rakyat, cadangan Biasiswa Nasional, kontroversi peribadi Rosmah Mansor, isu pusat penyembelihan babi di Alor Setar, perbicaraan Anwar Ibrahim, ketelusan perbelanjaan Petronas, sehingga himpunan mansuh ISA 1 Ogos.

Rakyat memerhatikan dari dekat gelagat ahli-ahli politi, sejauh mana amanah ditunaikan dengan penuh rasa tanggungjawab, atau lebih sibuk memperkayakan diri dan kroni, serta ghairah mempertahankan kedudukan dan jawatan?

Selepas 16 bulan tsunami pilihan raya ke-12, mampukah budaya politik Malaysia berubah menjadi lebih matang dan terbuka, atau terus panas membara dengan isu-isu sensitif yang disapu ke bawah karpet?

Apa pun, tulisan pendek ini hanya untuk membawa mesej bahawa Catatan Hujung belum berakhir.

Insya-Allah kolum ini akan menemui pembaca seperti biasa selepas ini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakan memberi komentar anda. Moga ianya akan terus bersama membina keyakinan untuk perjuangan.