08 Mei 2009

Tabik buat rakan-rakan Wong Chin Huat ...

Saya kagum dan teruja dengan semangat setiakawan yang ditunjukkan oleh teman-teman Wong Chin Huat yang ditahan di bawah Akta Hasutan ekoran kenyataannya mengenai sidang Dun Perak 7 Mei.

Tanpa gentar dengan sebarang tindakan pihak polis, mereka berhimpun di hadapan balai polis Brickfields, menyalakan lilin, melakukan protes senyap dan tetap di situ biarpun diminta beredar oleh polis.

Bagi saya, tidak salah kita beri penghargaan kepada rakan-rakan Tionghua yang menunjukkan komitmen tinggi dan memberikan makna kepada erti persahabatan, ringan sama dijinjing berat sama dipikul.

Saya pasti Wong Chin Huat tentunya berasa bangga dengan kejituan semangat teman-temannya, sekurang-kurangnya sebagai satu sokongan moral buat penggerak NGO Bersih itu. Dalam suasana kita dikurung dalam lokap polis seperti Wong Chin Huat itu, saya kira, tindakan protes menyalakan lilin itu sudah cukup untuk memberikan dorongan lebih kuat untuk terus berjuang menegakkan kebenaran.

Mereka tidak membiarkan Wong keseorangan menempuh saat-saat sukar yang dihadapinya. Saya terharu dengan nilai persahabatan yang ditunjukkan itu. Tahniah ...


Berikut adalah petikan berita malaysiakini itu:

Untuk dua malam berturut-turut, polis Brickfields menahan mereka yang berhimpun menyertai nyalaan lilin sebagai tanda sokongan kepada aktivis Wong Chin Huat yang ditahan di bawah Akta Hasutan Rabu lalu.

vigil and arrest in front brickfield polis station 070509  02Dan seperti malam semalam, 14 orang ditahan malam ini kerana didakwa menyertai satu perhimpunan haram.

Mereka adalah sebahagian daripada kira-kira 20 orang yang berhimpun di balai polis berkenaan pada kira-kira jam 8.50 malam ini.

Mereka berarak menuju ke balai tersebut, sambil membawa lilin, dari sebuah restoran makanan segera yang terletak kira-kira 150 meter dari situ.

Sebaik saha tiba di pintu masuk balai tersebut, seorang pegawai polis mendekati mereka dan mengarahkan mereka supaya bersurai. Sebahagian kecil daripada mereka enggan berbuat demikian dan terus memegang lilin.

Pada kira-kira jam 9.25 malam, ketua balik daerah Brickfields, Wan Bari Wan Abdul Khalid keluar dan mengarahkan mereka sebanyak tiga kali supaya bersurai.

Empat belas daripada mereka - sembilan lelaki dan lima wanita - ditahan selepas enggan bersurai.

Mereka termasuklah exco Angkatan Muda PKR, Ginnie Lim; Ketua Belia KLSCAH, Ng Chong Soon; wartawan The Yi Keong; pekerja parti PKR, Chua Yee Ling dan beberapa orang aktivis pelajar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakan memberi komentar anda. Moga ianya akan terus bersama membina keyakinan untuk perjuangan.