06 Mei 2009

Bebaskan segera Mat Sabu dan imej Najib terus gelita

Polis buat kacau lagi. Sepatutnya bukan dengan jalan tangkapan tetapi itulah yang selalu polis kita lakukan. Semuanya memberikan mesej salah tentang situasi politik di negara ini. Ya, mengapa Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu perlu diseret polis dengan kasar ketika keluar dari sebuah restoran mamak dekat pejabat Harakah petang tadi.

Sebelum itu jurucakap Bersih, Wong Chin Huat turut ditahan, atas alasan sama, dipercayai kerana menghasut orang ramai untuk berpakaian hitam membantah persidangan Dun Perak. Rupanya di bawah pemerintahan baru Najib Razak, yang begitu ghairah mahu menunjukkan perubahan itu, adalah satu kesalahan besar rayuan kepada publik supaya berpakaian gelap gelita seperti gelitanya ruang demokrasi di negara ini.

Saya tidak nampak mengapa perlu Mat Sabu ditahan dan diseret polis di depan umum, seolah-olah beliau seorang penjenayah tegar ketika rakyat mempertikai cara polis menangani masalah mat rempit. Dan sudah tentu, seperti yang dilakukan pihak polis bagi menghalang perhimpunan Bersih dan bantahan PPSMI tidak lama dulu, iaitu dengan mengadakan sekatan jalan raya di laluan strategik. Dan kemudiannya apabila tidak ramai yang turun berdemonstrasi maka digembar-gemburkan bahawa perhimpunan itu tidak mendapat sokongan.

Jelas, pihak polis yang mendapat arahan terus daripada Najib mengamalkan pendekatan kuno, yang terbukti selama ini menimbulkan amarah rakyat. Menahan Mat Sabu, seorang tokoh yang tidak pernah mengalah dengan perjuangan menuntut perlaksanaan demokrasi yang lebih terbuka dan di negara, hanya membuatkan imej Najib dan kerajaan Umno-BN bertambah gelita seperti hitamnya pakaian orang ramai bagi membantah tindakan rampasan kuasa di Perak itu.

Seharusnya Mat Sabu dibebaskan segera. Beliau langsung tidak melakukan apa-apa kesalahan ketika mana begitu ramai penjenayah lain bebas di luar sana. Mat Sabu hanya menunaikan tanggungjawab sebagai seorang pemimpin rakyat, untuk memberi reaksi sepatutnya kepada amalan tidak bertamadun BN merampas kuasa di Perak, dan hal ini juga diakui oleh Dr Mahathir Mohamad yang jelas tidak bersetuju dengan cara Najib mengambil alih pemerintahan negeri daripada Pakatan Rakyat.

Kita tunggulah perkembangan selanjutnya nanti. Apa pun imej Najib yang sedia kelam itu akan menjadi lebih gelita, dan segala usaha memulihkan imejnya sia-sia berlaku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakan memberi komentar anda. Moga ianya akan terus bersama membina keyakinan untuk perjuangan.