07 April 2009

Menanti isyarat istimewa dari 2 bukit, 1 batang ...

Hari ini hari mengundi buat tiga kawasan pilihan raya kecil. Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai mencatat sejarah. Ketiga-tiga kawasan ini mempunyai keunikan dan keistimewaan tersendiri dalam lanskap politik tanahair. Begitu juga dengan negeri Perak, Kedah dan Sarawak. Ia bukan sekadar memilih Ahli Parlimen atau Ahli Dewan Undangan Negeri. Pilihan raya ini jauh lebih penting daripada mengundi wakil rakyat baru.

Kepada Dato' Seri Najib Razak, Perdana Menteri ke-6 yang baru mengangkat sumpah, kemenangan BN pada ketiga-tiga kawasan berkenaan cukup penting untuk menyuntik semangat menebus kekalahan dalam dua pilihan raya kecil sebelum ini. PAS juga perlu menang di Bukit Gantang bagi membuktikan rakyat Perak menolak budaya politik rimba rampasan kuasa Februari lalu apabila kerajaan Pakatan Rakyat dijatuhkan secara tidak bermaruah. Lebih ironis lagi apabila gerak kerja BN itu didalangi Najib sendiri.

Selepas Perak, BN cukup mengimpikan untuk menawan semula Kedah. Justeru, Bukit Selambau mempunyai keistimewaan tersendiri. Ia juga satu petanda awal sama ada pengundi bukan bukan Melayu, khususnya masyarakat India, masih kekal menolak BN, seperti yang ditunjukkan secara nyata dalam pilihan raya umum 8 Mac 2008, atau sudah kembali lunak untuk menyokong BN. Keputusan malam ini juga memberi petunjuk tersendiri terhadap kerajaan Pakatan Rakyat Kedah pimpinan Ustaz Azizan Abdul Razak.

Menjelang saat-saat akhir hari mengundi, ramai bimbang dengan kecenderungan pengundi Melayu di Bukit Gantang. Ada yang beranggapan segala tohmahan terhadap Nizar, misalnya dakwaan beliau boneka DAP dan menjual tanah kepada orang bukan Melayu, boleh mempengaruhi pengundi Melayu. Apakah jika Nizar kalah, maka segala perjuangannya untuk mendapatkan kembali jawatan Menteri Besar Perak berkubur begitu sahaja? Apakah jika Nizar tidak terpilih sebagai Ahli Parlimen Bukit Gantang maka ia bermakna majoriti rakyat Perak juga menolak beliau?

Kempen untuk 2 bukit dan 1 batang terus membuktikan bahawa Umno-BN di bawah Najib tetap tidak bersedia untuk menyediakan padang permainan yang sama rata. Ia dipenuhi dengan budaya politik rimba BN, yang sarat dengan ugutan-ancaman dan tawaran-rasuah. Lihat saja bagaimana TV1 menyiarkan secara langsung ucapan Dr Mahathir ketika berkempen di Bukit Gantang. Di mana etika dan tatasusila dalam sebuah negara demokratik apabila kemudahan awam diperalatkan semahunya untuk kepentingan politik BN? Ini bermakna kita langsung tidak boleh meletakkan harapan bahawa Najib bakal membawa perubahan, selaras dengan beberapa tindakan awalnya mengenai penahanan ISA dan permit penerbitan Harakah, Suara Keadilan.

Menang atau kalah memang adat pertandingan. Cuma, yang disesali jika pertandingan itu dicemari dengan elemen tidak demokratik, rasuah, ugutan, ancaman, dan salahguna kuasa. Sampai bila kita harus menunggu untuk melihat pilihan raya di negara kita dapat dijalankan secara adil, telus dan bebas? Sepatutnya dengan peralihan kepimpinan baru, proses demokrasi Malaysia menjadi semakin matang dan diperkukuhkan lagi dengan nilai-nilai budaya politik baru. PAS boleh saja menerima kekalahan jika itulah yang dikehendaki rakyat, dan ia harus menilai di mana kelemahan bagi memastikan untuk pilihan raya berikutnya ia dapat diterima majoriti rakyat. Namun yang dikesalkan jika padang permainan tidak sama rata dan pengadilnya bersikap berat sebelah.

PAS juga harus meneliti mesej yang hendak disampaikan pengundi melalui keputusan malam ini. Mungkin PAS terus dapat mengekalkan kemenangan, tetapi dengan undi yang diperolehinya nanti, banyak perkara yang boleh dirumuskan demi kelangsungan perjuangan Islam seterusnya. Kita harapkan proses pengundian hari ini berjalan baik, insya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakan memberi komentar anda. Moga ianya akan terus bersama membina keyakinan untuk perjuangan.