24 Mac 2009

Tsunami: Beberapa lamakah 'Keinsafan' ini akan bertahan?

SEGALANYA sudah dipaparkan, pelbagai analisis dikemukakan, kisah-kisah sedih, pelik, aneh dan tragis menjadi bualan, limpahan derma dikumpulkan, bantuan dari seluruh pelosok dunia tertumpu ke kawasan bencana.Hendaknya untaian iktibar dan pengajaran dapat dipungut dari peritiwa mengejutkan itu. Soalnya, berapa lama "keinsafan" ini mampu bertahan?
Pada malam tahun baru, saya sengaja menyusur KLCC dari lokasi berdekatan yang dulunya meriah dengan pesta maksiat. Meskipun acara rasmi dibatalkan, namun suasananya tidak jauh berbeza.
Sukar untuk "mendidik dan memurnikan" kalbu dengan bencana sedahsyat itu, apatah lagi yang tidak menjadi saksi mata. Sewaktu kerajaan hanya berduka kerana "penghormatan" mangsa dan akan meneruskan kelaziman bila segalanya kembali seperti biasa."MCA Kedah lebih sensitif apabila membatalkan rumah terbuka Tahun Baru Cina Februari depan, berbanding TV3 yang akan menjayakan pesta anugerah juara lagu beberapa hari lagi," komen seorang kawan, yang cukup tidak puas hati dengan pengagihan bantuan yang lambat dan bersifat pilih kasih.
Tsunami-sedap didengar,halus disebut, namun petaka kiamat kecil itu cukup pedih menikam, sedalam-dalamnya (Ia mengingatkan nama menarik Bosnia-Herzegovina, yang hanya mula dikenali ketika ramai penduduk Muslimnya tergelak disembelih). Sekadar menonton cebisan peristiwa melalui rakaman kamera amatur sudah cukup menggerunkan, tidak terbayang mereka yang bertarung hidup-mati dipukul ombak ganas. Air yang tiba-tiba surut disedut rupanya mengumpul kekuatan untuk memberi pukulan maut.
Ikan dilaut lepas meluru ke pesisir pantai seakan mahu membawa khabar ancaman, namun ia dianggap tidak lebih dari rezeki terpijak. Burung-burung camar putih memenuhi angkasa Bandar Aceh sehari sebelum gelora, tetapi tiada siapa dapat mengesan amaran awal bahaya itu.
Gajah di Thailand mengamuk lari kebukit hanya disedari sebabnya selepas pekikan dan lolongan pengunjung pantai bergema. Taman Negara Yala di Sri Lanka turut dilanda ombak besar namun tiada bangkai gajah, harimau bintang,rusa,anjing liar dan buaya ditemui selepas kejadian.
Sesungguhnya kekerdilan insan terbukti sudah, kecanggihan teknologi tidak dapat menolak bala Ilahi.(Tapi ia bukan dalih untuk kerajaan pasrah kepada takdir selepas tidak membuat persiapan rapi menghadapi bencana tidak terduga, disusuli pengurusan krisis yang buruk, selain asyik memperagakan imej parti di kawasan penempatan mangsa.Menantu PM, Naib Ketua Pemuda Umno mendapat liputan istimewa sebuah harian Melayu semasa berita bekas PM, Mahathir Mohamad digelapkan walaupun beliau turut turun ke Langkawi dan Kuala Muda).
Saban hari dilaporkan angka korban terus meningkat, manakala ramai lagi dipercayai ditelan bumi, sepertimana ada lokasi dan pulau di Aceh yang lenyap begitu saja. Musibah belum berakhir apabila saudara-mara terbunuh, kediaman ranap,mata pencarian terputus, wabak penyakit merebak, bekalan air bersih diburu, trauma menyelubungi diri dan bantuan yang dijanji belum ditepati semasa kuasa penjajah baru Amerika dan sekutunya menunjuk simpati.
Dari sisi lain, bayangkan saja, Banda Aceh yang secara relatifnya mudah dihubungi pun belum terurus pengebumian mayat, bagaimana pula dengan Meulaboh (150 km dari pusat gempa) yang terputus terus dengan dunia luar itu?Entah puluhan ribu lagi jasad reput belum ditemui.
Jenazah yang dulunya disantuni dan dipesan agar tidak disakiti, dimandikan penuh beradab dikafan secara teratur,disembahyangkan, kini ditimbus begitu saja, berlapis-lapis culang-caling, tanpa sebarang penghormatan. Terkedu membaca luahan rasa seorang pekerja kilang elektronik berasal dari Aceh yang kini bekerja di Pulau Pinang selepas mendapat tahu 12 ahli keluarganya di Desa Lhok'nga, terkorban dan kampungnya lenyap ditelan laut. Seorang anak kakaknya yang berusia 10 tahun terselamat apabila ombak setinggi pokok kelapa itu menghanyutkannya ke kubah masjid dan tersangkut di situ. Selepas surut penduduk kampung menurunkan anak yang berpaut pada kubah masjid itu.
Husam Musa, anggota Exco kanan kerajaan Kelantan juga membawa kisah menakjubkan seperti diceritakan penduduk Aceh kepadanya.
Ombak yang meluru deras tiba-tiba menyimpang ke kiri dan kanan masjid, tempat tumpuan mangsa mencari perlindungan.Perdana Menteri turut memaklumkan hal sama, mungkin berlaku kepada masjid berbeza:"Ombak berpatah balik sebelum menghampiri masjid."
Faktor kekukuhan struktur binaan masjid mungkin banyak membantu daripada ia menyembah bumi, tapi apa rasionalnya bila ada masjid kayu terselamat walaupun bangunan lain disekililingnya musnah. Bagi dua warga Aceh yang ditemui di Lautan Hindi selepas seminggu dilambung ombak, seorang daripadanya sedang membina masjid ketika kejadian dan seorang lagi berlari ke arah masjid untuk berlindung. Semasa lapan hari terapung mangsa pertama tidak pernah berhenti membaca doa tahan lapar dan tidak meninggalkan solat.
Jiran sekampung saya Anuar Mahmud, yang kehilangan puteri kesayangannya di Pantai Pasir Panjang,memberitahu dia melihat orang yang solat Zuhur di tepi pantai terselamat dari bidasan tsunami. Ditanya perasaannya, melalui SMS, ketika mayat anaknya belum ditemui, Anuar membalas: "Aku reda."Panggilan maut adalah kiamat kecil bagi setiap orang.
Namun suasana kekalutan dan kacau-bilau sewaktu kejadian lebih dahsyat lagi.Presiden Mercy Malaysia, Dr Jemilah Mahmood berkata, beliau seperti melihat gambaran kiamat di depan mata. Apa yang dinukilkan kiamat dalam al-Quran semuanya berlaku orang bertempiaran, anak terlepas dari tangan ibu mengandung melahirkan anak.Ketua misi pertama PAS ke Aceh, Dr Syed Azman mengungkapkan hal yang sama:"Suanti, tidak dapat menyelamatkan isteri, begitu juga sebaliknya, ada yang tertanggal terus pakaian tetapi tidak sempat berasa malu demi menyelamatkan diri." Husam menambah:"Ada wanita tua uzur selamat sedangkan orang muda yang gagah maut."Ada yang mengingatkan Majoriti di Malaysia terselamat dari pukulan gempa tsunami disebabkan ombak besar itu tertahan dengan zon penampan, iaitu kepulauan Sumetera; terutama wilayah di utara Aceh.
Justeru, berbanding warga dunia lain, kita sepatutnya lebih berasa bertanggungjawab untuk bukan saja memberi sumbangan awal, malah memulihkan Serambi Makkah itu, sekurang-kurangnya sebagai tanda terima kasih tidak terhingga "menyelamatkan" kita, selain kelaziman jiran terdekat."Bukan saja Langkawi, Pulau Pinang, pesisir pantai Kedah, Perlis dan utara Perak yang terjejas, tetapi seluruh pantai barat sehingga jauh ke selatan tanah air, termasuk Pelabuhan Klang, akan musnah teruk jika tidak dihadang muncung Aceh," kata seorang teman. Presiden Ikatan Masyarakat Aceh-Malaysia, Sanusi Junid menjolok:"Kita memerlukan gempa bumi untuk membuka Aceh kepada dunia, membebaskan Aceh sehingga orang luar boleh masuk.
Begitu hebatnya, Tuhan "terpaksa campur tangan" untuk membebaskan Aceh." Berdepan kamera TV3, Sanusi sempat melepas geram kepada Jakarta yang selama ini menzalimi Aceh, selepas merampas hasil kekayaan buminya.
Agak malang, selaku Pengerusi OIC, Abdullah Badawi cukup lambat melawat Aceh, itu pun dalam perjalanan pulang ke KL selepas menghadiri mesyuarat khas tsunami di Jakarta.
Selepas 13 hari baru Abdullah meninjau padang jarak di Aceh. Ini mengingatkan kepulangannya ake tanah air juga terlewat; sempatlah Timbalannya, Najib berlagak hero ketika ketuanya bercuti dilur negara! Ramai bertanya-tanya, apa peranan khusus yang dimainkan Malaysia selaku peneraju OIC, ketika masyarakat Islam bingung melihatkan negara-negara Arab yang kaya raya bakhil menawarkan bantuan. Brunei yang dilimpahi nikmat emas hitam itu juga membisu seribu bahasa. Sudahlah negara Islam kekurangan kepakaran teknikal dan logistik, lebihan wang yang adapun terperam di poket pemerintah masing-masing. Lihatlah senarai negara penderma terbanyak, kalau bukan Australia, Jerman, Jepun dan Amerika. Saya tidak pasti berapa negara-negara Islam tersenarai walaupun negara paling terjejas teruk adalah Indonesia, yang mempunyai penduduk Islam teramai di dunia.(Umat Islam di Thailand, Sri Lanka dan India turut menjadi mangsa, selain Malaysia).
Sewajarnya selaku Pengerusi OIC, Malaysia bingkas bertindak meyelaraskan bantuan.Sekurang-kurangnya menemukan semua Menteri Luar bagi merumuskan langkah terbaik.
Pamerkanlah kesungguhan, jangan hanya menunggu inisiatif pihak lain. Bencana di Bam Iran, pada tarikh sama 2003, turut menonjolkan kelemahan Malaysia beraksi sebagai peneraju di pentas dunia, yang ketika itu baru saja dilantik mengetuai OIC. Dari satu sudut, saya tidak bersetuju dengan pendapat PM bahawa negara kita mempunyai prasarana bertaraf dunia tetapi mentaliti rakyat bertaraf dunia ketiga.
Tidak perlu mengungkit begitu banyak projek misalnya MRR2, makmal sekolah, bangunan Matrade pembinaan sekilah satu sessi di bawah PMC yang diselubungi kegagalan, sistem amaran awal pun tidak terbentuk, walaupun pada tahap amatur. Kalau Thailand boleh "memecat" Ketua Jabatan Kaji Cuacanya, apakah tiada cacat cela pengurusan krisis negara ini pada kemampuan sedia ada?Ini belum diselidiki rungutan mangsa yang menghadapi pelbagai karenah pengagihan bantuan. Rakyat Malaysia sudah membuktikan kemurahan hati mereka, malangnya pihak kerajaan seperti sukar sangat untuk memanfaatkan wang hampir RM30 juta itu."Nak mengagihkan derma orang pun teragak-agak, inikan pula kalau nak minta duit dari kantung kerajaan sendiri," rungut seorang pemerhati."
Kalau hanya beri peruntukan daripada derma rakyat, senanglah jadi kerajaan," kata Mahfuz Omar, Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah. Ingatan pakar motivasi Dr Fadzilah kamsah tentang perlunya diasingkan bantuan dari sumber tidak halal kepada mangsa Muslim wajar dilaksanakan segera. Moga tsunami mengurniakan "syuhada" pada mangsa dan menyuntik rasa gerun terhadap kuasa Allah buat semua, di samping mendorong tekad tanpa bertangguh lagi untuk bertaubat nasuha.
Hendaknya semangat berlumba-lumba membuat kebaikan berterusan dan pihak kerajaan bersedia mengumpulkan semua pihak terbabit, termasuk NGO dan pembangkang, membedah siasat kelemahan menguruskan bencana ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakan memberi komentar anda. Moga ianya akan terus bersama membina keyakinan untuk perjuangan.