12 Mac 2009

Permulaan Yang Dimulakan

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Saya sebenarnya "dipaksa" oleh seorang teman untuk memulakan blog ini. Rupanya beliau baru saja dapat mengesan bahawa banyak juga tulisan-tulisan saya selama ini tidak hanya berlegar sekitar isu-isu politik semasa.

Katanya, elok juga tulisan-tulisan saya, misalnya yang mengisahkan beberapa episod kematian keluarga terdekat terutama puteri kesayangan saya, Nurul Syafiqah dan bonda Aishah Megat Hamzah dapat dikumpulkan dalam satu blog.

Rakan baru saya itu menambah, tapi usahlah hanya cerita kematian yang dimuatkan dalam blog itu nanti. Banyak lagi pengalaman yang boleh dikongsi bersama dengan pengunjung, katanya.

"Janganlah ambil tentang kematian sahaja. Nanti akan membuatkan khalayak terlalu bersangka. Jadi elok ada campurannya, biarlah semuanya membuatkan ada motivasi ataupun manfaatnya untuk sekalian yang bertamu", pesannya lagi.

Sebelum ini anak saudara saya, Zabidi Morad - yang mengendalikan blog mindalutfi yang hanya memuatkan koleksi kolum saya dalam harakahdaily - sering menggesa agar saya
mengemaskinikan tulisan-tulisan terbaru tentang isu-isu semasa yang makin hebat bergolak.

"Hang tulislah apa saja, sikit pun tak apa, asalkan ada tiap hari. Orang mesti nak baca. Tambah sekarang banyak isu-isu yang boleh disinggung. Tengok saja tajuk-tajuk akhbar harian, boleh ulas dari situ pun," gesa Zabidi, separuh mendesak.

Malangnya, sampai hari ini, saya tidak memberi apa-apa respons positif terhadap permintaan Zabidi itu. Mungkin dia pun kecewa dengan sikap "pekak-badak" saya itu. Bagaimanapun, Zabidi terus gigih mengemaskinikan laman yang sama-sama kami bina lima tahun dahulu, detikdaily.net.

Saya tidak pasti apa "ilmu" yang dipakai teman baru saya ini yang berjaya "mempengaruhi" saya untuk bersetuju "mencatat apa sahaja tentang kehidupan ini". Katanya, banyak juga tulisan-tulisan saya yang tidak sarat dengan nilai-nilai politik itu yang boleh dijadikan sumber motivasi buat pembaca.


Saya akui memang ada beberapa catatan personal yang saya lakarkan terus dari cetusan
nurani, tanpa diedit pun. Misalnya, kepulangan jantung hati keluarga kami, Nurul Syafiqah,
saya nukilkan ketika ramai kenalan dan anggota keluarga berkunjung mengirim takziah. Sebaik selesai nokhtah terakhir terus saja saya emel kepada rakan-rakan di Siasah. Saya, waktu itu Ketua Pengarang Siasah, bercuti seminggu, untuk "menikmati" detik-detik kesedihan dan kepedihan ditinggalkan Syafiqah.

Janji boleh dilafazkan. Jaminan boleh diberi. Tapi untuk memastikan blog ini sentiasa ceria dengan tulisan-tulisan baru tentang segi-segi kehidupan yang menyimpan begitu banyak misteri ini, ia tentulah merupakan tugas sukar, apa lagi untuk mengelak tema yang dipilih itu bertindan dengan kolum Catatan Hujung saya.

Sekadar termampu saya cuba untuk berkongsi rasa dengan anda sekalian. Biar kita sama-sama "nikmati" kehidupan yang sementara ini, dengan menyingkap pelbagai lapisan misteri di dalamnya. Terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakan memberi komentar anda. Moga ianya akan terus bersama membina keyakinan untuk perjuangan.