07 November 2009

Mencari alasan, motif sebenar penahanan Dr Asri dan cabaran buat Dr Hasan Ali

Malam Ahad lalu saya agak uzur dan tertidur awal. Walaupun telefon bimbit diletakkan di bawah bantal, SMS wartawan Harakahdaily, Azamin Amin, lebih kurang jam 12 tengah malam gagal mengejutkan saya. Sehinggalah saya terjaga bila terdengar isyarat SMS kedua Azamin, sekitar jam 4 pagi, membawa berita yang esoknya menggemparkan negara: Bekas mufti ditahan kerana mengajar agama tanpa tauliah.


Sebenarnya isu tauliah bukanlah perkara baru. Di Selangor sendiri, pada zaman BN, rasanya ramai tokoh-tokoh pendakwah terkemuka juga tidak mendapat tauliah, antaranya Dato' Ishak Baharom, bekas Mufti Selangor sendiri. Tokoh-tokoh agama tersohor, termasuk yang pernah terbabit dalam proses pentauliahan kepada pendakwah lain, seperti Ustaz Ismail Kamus dan Dr Haron Din juga tidak terkecuali dilarang mengajar agama di negeri termaju itu.

Malah, rasanya, Mufti Perak, Dato' Seri Harussani Zakaria turut tidak dibenarkan berceramah agama di negeri tertentu.

Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang ditahan JAIS itu memang boleh dianggap tokoh yang sering mencetuskan minat media, terutama selepas dilantik menjadi Mufti Perlis.

Meskipun perwatakan seseorang mufti selalunya jarang diteropong media, namun sosok Dr Asri dilihat berbeza. Banyak ideanya mengundang kontroversi berpanjangan. Khabarnya kolum beliau dalam Mingguan Malaysia diminati bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. Pada pagi Isnin, 2 Nov, di Mahkamah Rendah Syariah, Gombak Timur, Marina Mahathir turut memberikan sokongan buat Asri, selain Pengarah Sisters in Islam, Zainah Anwar.

Lebih menarik apabila ada wakil rakyat PAS dan KeADILan bersama Dr Asri, bukan saja di mahkamah pagi itu, tetapi juga semasa kuliahnya.

Serentak itu, banyak persoalan berbangkit. Ramai tertanya-tanya apakah alasan (baca motif) sebenar Dr Asri ditahan? Pihak JAIS, melalui Pengarahnya, Mohammed Khusrin Munawi memberikan alasan mendatar, iaitu Dr Asri melakukan kesalahan mengajar tanpa tauliah.

Mencurah-curah sanggahan yang mempertikai alasan berkenaan termasuk daripada Perdana Menteri Najib Razak.

"Saya tahu banyak lagi orang yang buat macam-macam ceramah, tak didakwa pula, tetapi bila Dr Asri, dia ditahan," tegas Najib sambil menekankan penahanan itu dibuat oleh kerajaan negeri dan tiada kena mengena dengan kerajaan pusat.

Mungkin Najib, yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Selangpr, sudah dapat menelah bahawa ada tuduhan tangan-tangan ghaib yang mendalangi penangkapan itu akan dilemparkan kepada Umno.

Bukankah Umno sentiasa cuba mencari jalan pintas menawan negeri itu atau sekurang-kurangnya untuk memburuk-burukkan pemerintahan Pakatan Rakyat Selangor? Sukar diterima akal bahawa tiada motif terselindung di sebalik operasi penangkapan yang mengejutkan itu, malah ada pihak yang begitu gemar mengaitkannya dengan teori konspirasi. Dan mereka tentu ada alasan tersendiri.


"Cuma yang peliknya, kenapa Umno bersungguh-sungguh membantah dakwaan terhadap Dr Asri," kata Naib Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man. Beliau menjangkakan jika hal sama berlaku di negeri bukan Pakatan, misalnya Johor, mungkin kenyataan yang dikeluarkan Umno berbeza. Sedangkan, tambahnya, sikap PAS sentiasa konsisten dalam hal 'mengajar tanpa tauliah' ini. Kata Tuan Ibrahim, mana-mana tokoh agama sepatutnya mempunyai autoriti atau hak dan tidak perlu tauliah daripada Jabatan Agama untuk menyampai kuliah atau ceramah.

Ada juga yang menghubungkan peristiwa tangkapan itu dengan memorandum bantahan kepada Yang di-Pertuan Agong oleh Persatuan Peguam Syarie Malaysia, pada 30 Oktober lalu agar baginda menarik balik perlantikan Dr Asri sebagai Yang Dipertua Yadim.

Dr Asri, menurut kandungan memorandum itu, didakwa sentiasa bertentangan pandangan dengan para ulama dan mufti negeri-negeri lain. Semasa menjadi Mufti Perlis, beliau didakwa kerap kali membelakangkan pandangan jawatankuasa Mufti Kebangsaan dan "sentiasa lari dari berdialog secara tertutup dan beradab, sebaliknya mencari populariti di media".

Dr Asri turut dituduh tidak mengiktiraf iktikad ahli sunnah wal jamaah dari empat mazhab fiqh. Beliau bagaimanapun menafikan tuduhan itu.

Memorandum yang turut disokong 13 NGO Muslim itu juga mendakwa, "sebagai seorang yang terlalu muda serta gagal menghayati budaya adab sopan umat Ialam di Malaysia, Dr Asri lebih banyak mengundang kontroversi dan merupakan seorang yang keras, ekstrim serta tidak dapat menerima teguran, pandangan dan kritikan orang lain". Namun, ramai terkejut apabila mendapat tahu bahawa antara NGO terbabit adalah ABIM, Persatuan Alumni Kolej Islam, JIM, Persatuan Ulamak Malaysia, Persatuan Ulamak Kedah dan Teras.

"Tidak semestinya NGO yang menyokong memorandum itu bersetuju dengan tangkapan JAIS," kata seorang pemimpin sebuah badan Islam, "ia isu berbeza sama sekali, malah mungkin ada pemimpin NGO tersebut tidak membaca sepenuhnya kandungan memo berkenaan. Tapi, yang lebih penting, perbezaan pendapat dan pendekatan dalam hal agama mesti diselesaikan secara bijaksana, bukannya tangkap dan dakwa di mahkamah."

Hampir semua SMS dan emel yang saya terima mempunyai nada hampir sama, dan membantah keras penahanan Dr Asri tetapi turut mengaitkannya dengan tangan-tangan ghaib kuasa politik. Mereka menjangkakan ada motif lain yang lebih besar dan tidak percaya JAIS bertindak atas pertimbangan sendiri hanya atas alasan "tiada tauliah".

Dalam pada itu, Presiden JIM (salah satu pertubuhan yang menyokong memorandum Dr Asri tidak dilantik Yang Dipertua Yadim), Zaid Kamarudin mencadangkan agar JAIS mengambil ksempatan daripada krisis keyakinan terhadapnya ekoran penahanan Dr Asri untuk meneliti semula enakmen-enakmen pentadbirannya. Selain menyuarakan rasa terkejut di atas cara tangkapan yang mengaibkan, Zaid menegaskan: "JIM berharap JAIS akan bersikap amanah, jujur dan profesional dalam melaksanakan siasatan yang bebas, adil dan telus ke atas Dr Asri. Pemeliharaan keadilan dan hak asasi serta karamah insan haruslah menjadi pegangan."


Semasa ramai mempertikai kebijaksanaan JAIS menangani isu ini, timbul saranan agar proses pentauliahan di negeri-negeri Pakatan Rakyat dikaji semula. Penguat kuasa pula usah bertindak sembrono semata-mata atas alasan menurut undang-undang.

Apa pun, bukan segalanya buruk buat JAIS. Bulan puasa lalu mengingatkan kita betapa meriah dan kudusnya penghayatan Ramadan di Selangor, begitu juga dengan majlis tazkirah, tadarus, kuliah-kuliah agama dan khutbah Jumaat. Begitu ramai tokoh agama yang selama ini tersisih dapat menyumbang ilmu mereka di Darul Ehsan ini.

Exco Agama, Dr Hasan Ali, yang menjadi perhatian (dan sasaran) utama menjelang seminar khas PAS 7 Nov, pastinya terbeban dengan isu ini. Banyak soalan yang perlu dijawabnya sendiri. Orang ramai tidak mahu mendengar penjelasan Pengarah JAIS. Mahu tidak mahu ia sudah menjadi isu politik dan orang politik seperti Dr Hasan sajalah boleh menjernihkannya walaupun kuasa dalam hal agama ini pun banyak sekatannya.

Pakatan Rakyat harus 'memanfaatkan' isu ini bagi memperkukuh gabungan, begitu juga PAS, dan jangan pula ia tambah mengusutkannya dengan menjadikan isu ini untuk mengeruhkan lagi keadaan dalaman parti.

Diakui Dr Hasan memang dalam keadaan sukar, terutama menguruskan karenah JAIS yang khabarnya masih "menjadi lubuk Umno", di samping menjaga sensitiviti pihak istana. Bagaimanapun, krisis selalunya akan mempamerkan kehebatan seseorang tokoh dalam mengendalikan konflik berbangkit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakan memberi komentar anda. Moga ianya akan terus bersama membina keyakinan untuk perjuangan.