15 April 2009

Perihal Umno-BN tak cukup kain dan nenek tua selamatkan kehormatan diri pembantu rumahnya

Umno-BN masih dengan gaya lama yang sebenarnya telah menikam diri mereka sendiri, iaitu terkurung dengan sindrom menafikan atau tidak mahu mengaku kelemahan diri. Walaupun majoriti kemenangan calon PAS dan KeADILan, masing-masing di Bukit Gantang dan Bukit Selambau lebih tinggi berbanding keputusan pilihan raya umum 2008, tetapi pemimpin BN tetap berusaha keras berselindung di sebalik lalang kering.

Kita juga masih belum lupa bahawa kelebihan undi Dato' Seri Anwar Ibrahim dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh juga lebih tinggi daripada majoriti kemenangan Dato' Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada 8 Mac tahun lalu. Malah kemenangan Abdul Wahid Endut pastinya lebih manis kerana dapat merebut kembali kerusi Parlimen Kuala Terengganu daripada BN.

Justeru, apabila media dan pemimpin Umno cuba bermain dengan angka di Bukit Gantang,dengan mendakwa orang Melayu tetap setia bersama BN, nampak sangat mereka "serba tak kena", dan ditambah parah selepas wawancara Mingguan Malaysia dengan Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin dilihat "menghina pengundi Cina" yang melabelkan mereka sebagai golongan yang tidak tahu membalas budi. Apabila tercetus kontroversi itu, Muhyiddin menyerang editor akhbar Cina yang disifatkannya tidak faham bahasa Melayu sehingga "memutar-belitkan" terjemahan wawancaranya itu.

Dalam pada itu, pemimpin Umno-BN turut mendakwa kemenangan Dato' Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin hanya disebabkan sokongan bukan Melayu, khususnya pengundi Cina. Maka semakin lancang tuduhan bahawa Menteri Besar pilihan rakyat itu "boneka DAP" dan "penderhaka" kepada Sultan Perak. Sedangkan sokongan pengundi Melayu kepada Nizar masih di sekitar 45 peratus. Malah, anak-anak muda Melayu menjadikannya sebagai ikon baru. Nizar kini merupakan antara pemimpin PAS yang begitu diperhatikan rakyat Malaysia.

Manakala Umno-BN ibarat "kain tak cukup"; nak tutup kepala, kaki terselak, nak tutup peha, rambut terjurai! Untuk mengambil hati pengundi Melayu, segala "keburukan" Nizar, antaranya memberi tapak rumah kepada orang Cina miskin di kampung baru didedahkan. DAP digambarkan perampas tanah orang Melayu sedangkan hakikatnya, generasi baru kini tidak dapat dikelirukan lagi dengan "lagu lama" yang menyudutkan DAP jauh dari orang Melayu dan menyisihkan PAS tersorok dari khalayak Cina. Walhal pengundi tanpa mengira kaum sudah dapat menerima PAS, sama seperti mereka menyokong KeADILan dan DAP. Akhirnya, kepada BN, Cina-India terlepas, undi Melayu pun tidak bertambah.

Dalam keadaan BN tergugat teruk itu, sehingga MIC turut mengugut untuk keluar barisan, kedudukan Umno di negeri-negeri yang masih dikuasainya bergolak hebat. (Parti-parti komponen BN, yang merasakan mereka ditolak bulat-bulat oleh pengundi hanya atas imej Umno yang hodoh itu, tidak mustahil boleh meneroka hubungan baru dengan Pakatan Rakyat). Situasi penolakan terhadap MB di Perlis dan Terengganu cukup mendebarkan. Ramai pengerusi perhubungan Umno negeri, misalnya Selangor, Melaka, Negeri Sembilan, Johor, Pahang kalah dalam pemilihan Majlis Teringgi. Konflik dalaman tambah serius. Cantas mencantas yang sedia membarah kian parah. Najib juga dilihat sebagai dalang utama untuk memancung orang-orang Abdullah Ahmad Badawi.

Serentak itu, mesyuarat agung kawasan-kawasan PAS yang mula rancak berjalan, menjelang muktamar tahunan Jun nanti, mendapat perhatian agak luar biasa. Mungkin agenda pemilihan parti di pelbagai peringkat menarik minat ramai. PAS yang disandarkan himpunan harapan jutaan rakyat, yang resah dengan kebobrokan BN, perlu menampilkan barisan kepimpinan terbaik daripada semua aspek. Biarpun dapat berbangga sebagai satu-satunya parti yang bebas rasuah dalam pemilihan kepimpinannya, PAS harus terus mengekalkan jati diri dan keunikannya itu. Tidak mudah menggalas impian ramai ketika PAS menjadi peneraju utama beberapa kerajaan negeri.

Penutup catatan ini, tersentuh saya membaca berita seorang nenek 81 tahun, Loh Koon Eng di Teluk Intan yang menggadai nyawa, jam 3 pagi 13 April, demi menyelamatkan pembantu rumahnya, Marina Andrajani, 23, daripada dirogol tiga penyamun di rumahnya, yang juga sebuah kilang memproses kopi. Warga emas itu yang memukul penjenayah terbabit bagi menyelamatkan Marina akhirnya mati disebabkan sakit jantung kerana terlalu letih bergelut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakan memberi komentar anda. Moga ianya akan terus bersama membina keyakinan untuk perjuangan.