02 April 2009

Najib batalkan arahan penggantungan Harakah selepas 7 April?

Penggantungan Harakah dan Suara Keadilan memang satu langkah silap Najib Razak. Ia hanya menunjukkan Perdana Menteri baru itu begitu gentar dan takut berdepan suara kritikan atau teguran terhadapnya. Najib yang mengheret pelbagai beban sejarahnya mungkin akan menjadi PM terakhir mewakili Umno-BN.

Namun kami tidak akan membiarkan pasaran akhbar kita kosong daripada media alternatif yang menawarkan berita dan analisis berbeda daripada laporan media yang dikawal mutlak pemerintah. Hujjah merupakan akhbar tidak berkala yang kami usahakan bagi menampung lompong kosong ini. Ia boleh saja dirampas pihak polis dan KDN biarpun penerbitannya menurut undang-undang sedia ada. Seperti juga kes-kes saya lima enam tahun lalu, apabila akhbar tidak berkala saya keluarkan selepas majalah Detik dan Wasilah diharamkan, pihak polis jarang mahu melihat alasan yang kita kemukakan.

Memang kami bercadang untuk menerbitkan Hujjah atau apa jua nama yang akan kami pilih nanti, dengan menyedari pentadbiran baru Najib-Muhyiddin sentiasa memberi perhatian besar kepada sumber maklumat alternatif ini. Ya, mana tahu, tiba-tiba saja Najib merasakan perlu penggantungan ini ditamatkan segera, sebaik saja selepas 3 pilihan raya kecil ini. Mana tahu kalau Najib mahu memaparkan imej barunya, yang nampak lebih terbuka, bagi menunjukkan segala tanggapan buruk terhadapnya kini adalah salah. Ya, siapa tahu 'kan?




Lebih 100,000 akhbar baru PAS diedar
Ali Bukhari Amir (malaysiakini) Apr 2, 09 2:52pm


Pembaca setia organ rasmi PAS Harakah - yang digantung permit penerbitan selama tiga bulan sejak minggu lalu - akan tetap boleh mengikuti perkembangan semasa parti itu apabila lebih 100,000 naskhah akhbar barunya Hujjah diedar esok.

Dengan laporan utama muka depan "Referendum tolak BN", akhbar itu dijual melalui pengedar biasa Harakah, kata ketua pengarangnya Ahmad Lutfi Othman.


Keluaran pertama Hujah, selepas Harakah diharamkan sejak 23 Mac, memuatkan laporan terkini pilihanraya kecil yang dianggap "pungutan suara" terhadap kepemimpinan Datuk Seri Najib Razak, yang bakal mengangkat sumpah sebagai perdana menteri esok.Ia juga menjadi referendum terhadap calon PAS itu - sama ada pengundi menyokong tuntutan sebagai menteri besar Perak atau Najib, yang terlibat dalam rampasan kuasa terhadap kerajaan Pakatan Rakyat, Februari lepas.

Setebal 48 halaman dengan harga dikekalkan RM2, kandungan akhbar baru itu tidak jauh bezanya daripada Harakah, kata Ahmad Lutfi lagi.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau juga memaklumkan akhbar itu melancarkan rayuan dana 'Bebaskan Harakah' sejak semalam bagi memperjuangkan kebebasan media daripada Akta Penerbitan dan Mesin Cetak yang mewajibkan permit penebitan setiap tahun.

Tabung ini untuk melicinkan kempen kesedaran selepas tindakan penggantungan Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan juga kepentingan maklumat dan laporan benar sampai kepada masyarakat.

Ahmad Lutfi berkata, rayuan dana ini sejajar dengan hasrat mahu melihat negara ini mengamalkan prinsip kebebasan media dengan memansuhkan akta kontroversi itu yang, menurutnya, sering disalahgunakan untuk kepentingan kerajaan.

"Perjuangan membebaskan Harakah ini bukan berakhir di tiga pilihan raya kecil tetapi akan diteruskan dengan lebih hebat lagi.

"Justeru saya merayu, kepada pihak yang bersimpati, pembaca dan penyokong untuk menyumbang dana bagi kami menjayakan kempen kesedaran ini," katanya.

Pembaca yang ingin menghulurkan bantuan, bolehlah menyalurkan derma atas nama HARAKAHDAILY DOT COM di akaun Maybank bernombor 5640 7000 0336.Suara rasmi PKR Suara Keadilan juga digantung permitnya selama tiga bulan dan menerbitkan akhbar penggantinya Suara Keamanan, Selasa lalu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakan memberi komentar anda. Moga ianya akan terus bersama membina keyakinan untuk perjuangan.