24 Mac 2009

Bagaimana kalau Mat Rempit yang ditahan....


SERBUAN Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) kesebuah pusat hiburan,The Zouk, di Jalan Ampang, 13 Januari lalu, mengingatkan saya kepada beberapa isu yang timbul daripada operasi mencegah kemungkaran beberapa tahun lalu, yang akhirnya mengakibatkan pihak berkuasa agama mengaku kalah.

Yang paling diingati tentulah operasi Jabatan Agama Islam Selangor(Jais), membabitkan penahanan tiga orang gadis Melayu, yang menyertai Miss Malaysia Petite 1997. Kesannya amat memilukan, Mufti Selangor Dato' Ishak Baharom, yang langsung tidak ada kena mengena dengan operasi malam 13 Jun 1997(diClassic Ballroom, Hotel Holiday Villa, Subang Jaya) itu dipecat, selepas "bertembung satu lawan satu" dengan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dato' Ishak yang ketika itu telah pun dilanjutkan tempoh perkhidmatan, selama dua tahun lagi, berkuatkuasa 16 Ogos 1997 hingga 15 Ogos 1999, diminta meletakkan jawatan oleh bekas Menteri Besar Selangor, Dato' Seri Abu Hassan Omar, pada awal Oktober 1997.

Ini dipercayai ekoran kecaman keras Dr Mahathir pada 19 Julai 1997. Ishak hanya dibayar satu bulan gaji sebagai ganti notis, selepas diberi masa sepuluh hari untuk mengosongkan pejabatnya.
Saya sempat merakamkan peristiwa tersebut dalam dua buah buku, bertajuk "Mufti Lawan Mahathir?"(September 1997) dan "Menyanggah Fatwa-Fatwa Mahathir"(Mac 1998).

Tragedi kedua berlaku pada 10 Jun 2000, di sebuah pub "The Ship", Damansara Utama, membabitkan lebih 30 penguatkuasa Jais Petaling,Rela, Badar dan polis.

Seramai 53 orang ditahan,termasuk di beberapa premis lain di Petaling Jaya, ekoran lebih daripada 12 aduan yang dibuat masyarakat sekitar. seperti biasa, banyak kritikan dilemparkan, selain dakwaan pihak yang ditangkap yang mengatakan mereka hanya minum air suam dan "fresh orange".

Ketua operasi, yang juga pengerusi Badar(Badan Amal Makruf Nahi Mungkar), Puchong, Mohd Sharif Iskandar, tampil membuat pendedahan kepada akhbar tidak berkala yang saya terbitkan "Protes", sambil menyerahkan lebih sedozen gambar foto yang jelas menunjukkan gelas-gelas dan jag-jag arak, serta wanita dan pondan yang berpakaian tidak sopan.

Tangkapan dibuat berdasarkan Enakmen Jenayah Syariah Selangor, antaranya di bawah Seksyen 10(Kesalahan menghina atau menyebabkan dipandang hina agama Islam), Seksyen 18(kesalahan minum arak) dan Seksyen 21(kesalahan melakukan perbuatan tidak sopan ditempat awam).

Akhirnya, bekas Menteri Besar Selangor, juga atas tekanan pihak lebih atas, membatalkan tuduhan ke atas mereka yang terbabit.

Sharif bertanya: "Apakah tindakan itu diambil kerana terdapat di antara mereka yang ditahan itu orang-orang yang mempunyai hubungan keluarga dengan pihak yang berkuasa?"
Ada pihak yang berhujah bagi membela mereka yang ditahan di The Ship itu dengan dalih bahawa peruntukan "menghina atau menyebabkan dipandang hina agama Islam" tidak jelas dan mengelirukan kerana tidak ada "precedent" sebelumnya.

Memang diakui tiada peruntukan khas mengenai kesalahan itu, sebagaimana peruntukan khas mengenai kesalahan berkaitan arak dalam Seksyen 18(1) dan 18(2) merujuk kesalahan menjual,membuat dan mengedar minuman memabukkan.

Soalnya, kita terlepas peluang untuk membuat "precedent" terhadap kes yang boleh dikaitkan dengan penghinaan terhadap Islam.

Sepatutnya, apabila kes "The Ship" itu dibiarkan berjalan menurut peraturan di mahkamah, barulah kita tahu apakah benar-benar peruntukan itu kabur atau sebaliknya.

Jika didapati peruntukan itu tidak jelas, maka pihak yang patut dipersalahkan ialah pihak yang menggubal dan meluluskannya, yakni kerajaan negeri Selangor yang diketuai Umno!

Hairan sekali, kalau kes membabitkan "kesalahan agama", di mana operasi tangkapan di buat ke atas kelab-kelab malam misalnya, ada-ada saja pihak atasan yang beria-ia mahu mempertahankan orang yang ditangkap itu, kononnya kerana anggota penguatkuasa berkelakuan tidak sopan, atau pun mereka yang ditangkap jahil tentang kesalahan itu.

Misalnya dalam kes tangkapan peserta ratu cantik,mereka yang menyertainya memberi alasan tidak mengetahu bahawa menjadi satu kesalahan berbuat demikian, sedangkan fatwa pengharaman ratu cantik telah diwartakan 25 bulan sebelum tiga gadis itu ditangkap.
Iaitu selepas melalui prosedur perundangan yang teliti, termasuk dibaca tiga kali di Dewan Undangan Negeri Selangor(ahli-ahlinya ketika itu mewakili Umno, Gerakan,MCA, MIC dan juga DAP), dan akhirnya diperkenan Sultan Selangor.

Malah gadis-gadis yang disyaki itu akan dihadapkan dimahkamah dan dibicarakan menurut proses perundangan dan keadilan. Hanya apabila kesalahan disabitkan mengikut undang-undang, maka barulah hukuman dikenakan.

Begitu juga dengan kes "The Ship", kalaupun ramai pemimpin Umno yang bersimpati, mereka boleh mengupah sehingga 20 orang peguam handalan di kuala Lumpur untuk membela pihak yang disyaki, bukan dengan mengganggu proses mahkamah.

JAWI terpaksa tunduk

Pensyarah undang-undang Dr Abd Aziz Bari, ketika mengulas hal berkenaan berkata: "Kejahilan undang-undang bukan satu alasan. Ini bukan "excuse". Mungkin anda boleh mengatakan itu untuk meminta kurang hukuman. Tapi undang-undang tidak pernah mengatakan bahawa bila awak tidak tahu, awak tidak dikenakan hukuman.Kalau macam itu susah jadinya. Semua orang akan mengaku tidak tahu undang-undang."

"Ini saya rasakan," tambahnya," sesuatu yang "double standard". Mengapa dalam soal syariah, itu yang hendak disentuh, padahal dalam undang-undang lain tidak ada."

Justeru, apabila Jawi menarik balik saman terhadap penyanyi dan pelakon, Jeslina Hashim, yang turut ditahan malam 13 Januari lalu, tanpa sebarang penjelasan," lagu lama rupanya diputar kembali". Walaupun pimpinan negara berubah kepada" cucu seorang tok guru", yang kini ghairah melobi projek Islam Hadhari.

Dipercaya Jawi terpaksa tunduk dengan perintah elit politik selepas Jeslina membuat kenyataan terbuka di media berpengaruh, termasuk stesen TV.

Dalam wawancara semuka penuh (dihiasi gambar warna-warni dalam pakaian menjolok mata) dengan Mingguan Malaysia, selepas ditanya "apa kata emak dan ayahnya" ekoran penahanan itu, Jeslina berkata, sambil membuat ugutan:

"Mereka langsung tak marahkan saya. Dan banyak kawan saya yang kena tu kata emak dan bapa dia orang tidak akan diamkan hal ini macam itu sahaja.Mereka bukan anak orang biasa. Orang berpangkat juga. Mereka akan lakukan sesuatu "Kalau saya berdosa, saya berdosa dengan Tuhan.Bukan dengan orang Jawi itu".

Ooop, rupanya ada anak-anak "orang besar" yang turut tertangkap.Patutlah ada seorang Menteri berkata," kita mungkin menjolok sarang tabuan".

Apakah orang seperti Jeslina memerlukan "tsunami" untuk menghukumnya? Saya tertarik dengan surat pembaca yang dikirim kepada sebuah akhbar harian: "Apakah kalau seorang Mat Rempit yang ditahan dalam operasi lumba haram terkencing dalam seluar di balai polis, maka segala operasi berkaitan akan digantung buat sementara dan kesnya dibuang begitu sahaja?"
Saya sendiri, dalam dua kes berasingan pernah mempersoalkan tindakan polis merampas buku-buku dan akhbar politik saya di Medan Idaman Gombak dan kilang percetakan di Shah Alam. Saya bertanya apakah butiran kesalahan sehingga semua 43,000 naskhah akhbar Memo 14 diangkut ke dalam trak sebelum dipasarkan, sambil mencabar pihak polis menunjukkan di bawah peruntukan mana operasi itu dijalankan.

Menyedari dia bertindak tanpa didokong fakta kes dan saya pula" tunjuk pandai", maka saya diarah tangkap dan dibawa ke balai polis Shah Alam!

Manakala apabila saya mencabar pegawai polis yang merampas buku-buku saya di kedai Medan Idaman, saya dipaksa mengikutnya ke balai polis di Jalan Ipoh!

Sementara itu, Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Zainul Rijal Abu Bakar menyifatkan tindakan Jawi menarik saman itu memberi kesan buruk terhadap kewibawaan jabatan berkenaan.

"Apabila kita tarik balik kes," tambahnya," orang akan pandang rendah. Jika kakitangan melakukan Kesalahan, tindakan perlu diambil terhadap mereka, bukan menyalahkan Jawi. Jangan kerana tidak puas hati terhadap sikap pegawai, prosedur menguatkuasakan undang-undang atau tuan serbuan dibuat juga turut dipertikaikan," katanya.

Ramai pihak mengaitkan penarikan balik saman itu dengan menteri-menteri tertentu, seperti Najib Tun Razak, Shahrizat Jalil, Azalina Othman, Isa Samad, namun saya tetap meletakkan segala-galanya kepada Perdana Menteri. Ketika Mahathir berundur, ramai mengharapkan agar tragedi yang menimpa Ishak Baharom, pegawai Badar dan penarikan balik kes "The Ship" tidak berulang.

Rupanya yang berbeza hanyalah Abdullah Badawi ini pandai menjaga bicaranya-tidak seperti Mahathir yang tidak segan silu meluahkan kejengkelannya-namun kesan akhirnya sama saja. PM sekadar tidak memberi komen, tetapi mampukah dia untuk terus berdalih" saya belum mendapat maklumat mengenainya" bagi mengelak namanya dilumuri imej negatif seperti Mahathir?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakan memberi komentar anda. Moga ianya akan terus bersama membina keyakinan untuk perjuangan.