19 Oktober 2009

Wake-up call buat Pakatan Rakyat

SEBENARNYA sejak dari awal lagi Bagan Pinang tidak menjanjikan peluang cerah untuk PAS menang. Mungkin tersilau dengan kemenangan 7-0 berturut-turut dalam semua pilihan raya kecil di Semenanjung selepas pilihan raya umum 8 Mac 2008, maka penyokong Pakatan Rakyat pun turut ghairah untuk terus mencipta rekod.

Kedudukan kerusi Dun Negeri Sembilan yang menyaksikan buat pertama kalinya BN hilang majoriti dua pertiga tambah meningkatkan lagi keyakinan bahawa Pakatan mampu memberikan kejutan.

Tidak cukup dengan itu. Jumlah pengundi India yang agak dominan di Bagan Pinang, iaitu sekitar 20 peratus, telah menguatkan jangkaan awal bahawa kubu BN di selatan Semenanjung itu boleh dirobohkan.

Ia berdasarkan beberapa situasi semasa, terutama dalam kes perarakan kepala lembu di Shah Alam, yang dikatakan telah menimbulkan rasa marah penganut Hindu terhadap aksi melampau penunjuk perasaan di bangunan SUK Selangor, yang dipercayai merupakan aktivis Umno.

Apabila timbul ura-ura Isa Abdul Samad, bekas Naib Presiden Umno yang pernah digantung tiga tahun kerana disabitkan Lembaga Disiplin Umno atas kesalahan rasuah politik, dipilih menjadi calon BN, ada pemimpin Pakatan Rakyat yang sudah berkira-kira "untuk meraikan kemenangan".

Terdapat juga pihak yang meminta agar jangan menyerang Isa agar bekas Menteri Besar Negeri Sembilan selama 22 tahun memang benar-benar terpilih dan dengan itu memberikan "banyak peluru" kepada jentera kempen PAS untuk menyerang BN.

Liabiliti

"Jangan beri gambaran kepada pemimpin tertinggi BN bahawa Isa itu liabiliti buat mereka," kata seorang darinya.

Saya sekadar mengingatkan bahawa selama ini jarang terbukti isu rasuah seseorang calon BN - apatah lagi yang begitu popular dan dilihat berjasa besar kepada penduduk setempat, sama ada bertaraf menteri, menteri besar atau bekas MB seperti Isa - menyebabkan saingannya menang mudah.

Saya memberikan contoh bagaimana seorang bekas menteri besar yang mempunyai banyak rekod salahguna kuasa tetapi terus meningkatkan undi popularnya setiap kali pilihan raya. Mungkin pencalonan tokoh itu membuatkan imej BN terjejas di tempat lain tetapi di "kampung halamannya" ia langsung tidak membekas!

"Harus berhati-hati berkempen mencela rasuah Isa di Bagan Pinang kerana ia umpama BN menyerang Anwar Ibrahim di Permatang Pauh dalam pilihan raya kecil di sana dulu. Bukan saja tak berkesan malah boleh menikam balik dan menyebabkan kalah lebih teruk," kata seorang rakan wartawan di bilik berita Harakah.

Sewaktu saya menghubungi Prof Madya Dr Mohamad Agus Yusof, bertanyakan pandangannya tentang pilihan raya kecil Bagan Pinang, beliau memberi reaksi pantas: "PAS dan Pakatan Rakyat harus tumpu perkara lebih besar. Bagan Pinang ini kecil saja. Bersiap hadapi pilihan raya umum akan datang, itu lebih penting. Tetapi jangan lupa terus suarakan penentangan terhadap proses undi pos."

(Ada pihak menimbulkan, mengapa Pakatan tidak meningkatkan tekanan bagi memansuhkan undi pos dan mereformasikan sistem pilihan raya kita, secara sistematik, berterusan dan tidak bermusim).

Dua hari sebelum mengundi, ada petugas kempen yang memaklumkan: "Langsung tak nampak harapan. Kami yang masuk estet pun susah berjumpa pengundi, malah ada pengundi yang memberitahu jangan lagi datang berkunjung ke rumah mereka."

Sebelum itu, sehari selepas penamaan calon, semasa berjumpa dua aktivis Kelab Penyokong PAS India Malaysia di Port Dickson, N Balasubramaniam dan R Kumutha, saya sudah dapat membayangkan kesukaran untuk mengekalkan sokongan pengundi India pada 2008 dahulu.

"Hindraf pun sudah berpecah, apa lagi selepas Makkal Shakti ditubuh. Ada risalah, khabarnya dari Hindraf, yang meletakkan kedudukan Pakatan dan BN sama saja, tidak boleh dipercaya," kata Kumutha. Bagaimanapun saya lebih risau dengan tekanan dan ugutan yang bakal diterima pengundi India di estet.

BN akan melakukan apa saja demi memastikan kubu kuat mereka tidak bolos. Tumbangnya Bagan Pinang memberi isyarat bahawa tiada lagi sekatan untuk Pakatan menguasai Negeri Sembilan, seterusnya Melaka dan Johor. Isa yang pernah mendapat undi tertinggi naib presiden Umno mengatasi Muhyiddin Yasin pula tentu melihat Bagan Pinang peluang baginya melonjakkan diri.

Insiden keganasan yang bersilih-ganti, bagi saya juga satu taktik BN untuk mengalihkan tumpuan jentera kempen. Kita mungkin hilang fokus, apatah lagi selepas menyedari hampir 40 peratus pengundi (iaitu pengundi pos), tidak dapat didekati.

Turut dikritik keberkesanan penjelasan isu-isu melalui pengedaran risalah, termasuk memanfaatkan media baru seperti laman-laman web dan blog. Beberapa pakar media yang membuat kajian mendapati media baru gagal menjawab banyak isu yang ditujukan kepada PAS.

"Bukan saja jentera PAS yang agak lemah, prestasi wakil rakyat Pakatan di Telok Kemang juga dipersoal. Kegagalan kita bukan bermula pada hari penamaan calon, malah lebih awal. Pengundi melihat kerja Adun dan Ahli Parlimen kita. Masyarakat India merasakan kita hanya terhegeh-hegeh berjumpa mereka kerana pilihan raya kecil ini," kata seorang penyokong setia Pakatan yang berkampung di Bagan Pinang.

Dr Dzulkefli Ahmad yang berpengalaman luas mengendalikan kempen PAS dalam pilihan raya kecil memberitahu Harakahdaily: "Ketika saya mula sampai di Bagan Pinang dan cuba bercakap dengan penduduknya, kita diterima dengan negatif sekali.

Sebab itu, kata beliau, apabila pemimpin PAS bercakap soal isu nasional termasuk skandal PKFZ, penduduk tidak melayannya. "Bahkan, apabila kita bercakap soal isu kepala lembu yang panas di Selangor kepada masyarakat India di sini, mereka tidak melayannya.

"Puncanya kerana kesilapan kita yang tidak memberikan perkhidmatan sebagaimana yang sepatutnya selepas mereka memberikan undi kepada kita dalam pilihan raya umum lepas," katanya.

Alhamdulillah, selepas kekalahan dengan perbezaan undi yang cukup besar ini, kita mula terdengar muhasabah dalaman yang mengingatkan PAS dan Pakatan tentang kelemahan dan kealpaan. Benar, kemenangan berturut-turut, apatah lagi dengan kejayaan meningkatkan majoriti, boleh menyebabkan kita terleka dan lalai.

Kejutan

Sesekali perlu dikejutkan dan diperingatkan bahawa kedudukan kita rupanya agak rapuh dan mudah digoncang. Jangan biarkan hanya Umno dan parti-parti komponen BN bercakap soal perubahan dan reformasi dalaman.

Namun begitu, jangan pula mudah panik dan saling menyalahkan antara satu sama lain dalam parti. Pahit untuk menelan kebenaran tetapi pemimpin seharusnya bersikap terbuka menerima kritikan dan bersedia berubah. Umno-BN sukar mengulangi 'kecemerlangan' mereka di Bagan Pinang.

Malah, seperti kata Dr Sivamurugan Pandian, BN terpaksa menggunakan talian hayat di Bagan Pinang apabila memilih Isa Samad, dan ini tidak mungkin dilakukan di tempat-tempat lain.

Banyak lagi yang perlu disenaraikan di sini, tapi cukuplah dulu ... Tidak lupa, tahniah dan jutaan terima kasih buat petugas kempen yang bertungkus-lumus di Bagan Pinang. Hakikatnya, dari lapan pilihan raya kecil di Semenanjung, Pakatan mengekalkan semua kerusi yang disandangnya sebelum ini. BN meskipun menang di Bagan Pinang tetapi ia kalah kepada PAS di Kuala Terengganu.

"Rekod menyebelahi kita, menang dengan agregat 7-1, tetapi selepas Bagan Pinang seolah-olah kita yang kalah 1-7," kata blogger Penarik Beca ketika menjamu selera di majlis jamuan raya pencetak Angkatan Edaran, 12 Oktober lalu.

"Dulu, bila Isa Samad menang luar biasa sebagai naib presiden, maka dia disiasat, jadi bila Isa menang luar biasa majoritinya di Bagan Pinang baru-baru ini, apakah dia juga akan disiasat?" demikian SMS seorang editor berita sebuah laman web terkemuka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Silakan memberi komentar anda. Moga ianya akan terus bersama membina keyakinan untuk perjuangan.